
 

 
 
 
 
 
 

CASE:  SM-317 
DATE:  01/22/19 

 

Professors Mooweon Rhee and Dongyoub Shin (Yonsei University) prepared this case in collaboration with 
Professor William P. Barnett (Stanford University). The authors are grateful for research assistance from Jiwon 
Byun.  This case was prepared as the basis for class discussion rather than to illustrate either effective or ineffective 
handling of an administrative situation.   
 
Copyright © 2019 by the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University. Publicly available cases are 
distributed through Harvard Business Publishing at hbsp.harvard.edu and The Case Centre at thecasecentre.org; 
please contact them to order copies and request permission to reproduce materials. No part of this publication may 
be reproduced, stored in a retrieval system, used in a spreadsheet, or transmitted in any form or by any means –– 
electronic, mechanical, photocopying, recording, or otherwise –– without the permission of the Stanford Graduate 
School of Business. Every effort has been made to respect copyright and to contact copyright holders as appropriate. 
If you are a copyright holder and have concerns, please contact the Case Writing Office at 
businesscases@stanford.edu or write to Case Writing Office, Stanford Graduate School of Business, Knight 
Management Center, 655 Knight Way, Stanford University, Stanford, CA 94305-5015. 

 

 

THE RISE OF JTBC 
 
 

On October 24, 2016, JTBC Newsroom, a Korean press outlet, reported on the contents of a tablet 
PC that was crucial to the controversial case of President Park Geun-hye and her old friend and 
adviser, Choi Soon-sil, after months of suspicion regarding the Park administration’s rise to power.  
Earlier the same day, President Park had announced amendments to the Korean constitution.  The 
revelation of the tablet PC by JTBC turned the country of South Korea upside-down in an 
explosion of public opinion that led to protests in 2016-2017 calling for President Park’s 
impeachment.  On March 10, 2017, for the first time since the formation of Korea’s constitutional 
government, a Korean president was impeached.  Koreans expressed outrage about the impartiality 
of media reporting—some protestors even went so far as to surround press vehicles in order to 
interfere with their work.  However, the one network that remained objective was JTBC. As a 
result, JTBC was dubbed the “only trustworthy press outlet.” Protesters surrounding the vehicles 
of other networks cheered and moved out of the way when they saw a JTBC vehicle. 
 
JTBC had gained the position of Korea’s most trusted press outlet.1  This trust came from its 
unbiased and thorough coverage of the tragic sinking of the MV Sewol in 20142 and the South 
Korean protests of 2016-2017.3 It earned the top spot for reliability in 2016, a position it continued 
                                                        
1 Based on data from the Journalist Association of Korea in 2017 and 2018 resulting from an online investigation 
performed by the Reuters Institute of Korean online news viewers and a study on opinion leaders performed by the 
Korean weekly journal Sisa Press. 
2 On the morning of April 16, 2014, the passenger ferry MV Sewol overturned and sank while en route from 
Incheon to Jeju Island.  Of the 476 people on board, 304 passengers and crew members either died or went missing.  
It was the second-largest maritime accident in South Korean history. After the incident, poor management of the 
crisis and the inability to determine a clear cause of the sinking led to severe public backlash against the Park 
administration. See, for instance, https://en.wikipedia.org/wiki/Sinking_of_MV_Sewol,  and 
https://www.nytimes.com/2017/03/22/world/asia/south-korea-ferry-sewol.html. 
3 Also known as “Park Geun-hye-Choi Soon-sil gate.”  Evidence of influence peddling included Choi’s intervention 
into government affairs, privatization of the Mir Foundation and the K Sports Foundation, and preferential treatment 
received by Choi’s daughter, Chung Yoora. See, for instance, https://www.bbc.com/news/world-asia-37971085. 



 
 
The Rise of JTBC   SM-317 
 

 

 p. 2 

to hold; JTBC enjoyed a reputation for creating trustworthy content. JTBC became one of the Big 
5 channels in Korea due to its considerable success as not only a media outlet, but also a source of 
entertainment and drama. 
 
For decades, the Korean broadcasting industry had remained closed due to entry barriers created 
by an oligopoly, and by oppressive regulations.  The unexpected passage of a bill that allowed the 
creation of general programming networks enabled JTBC to become a new entrant in this industry 
in December 2011.  In the subsequent seven years, myriad events had changed the industry, 
including the downfall of the oligopoly of the three big terrestrial networks that historically had 
ruled the Korean broadcasting industry for years.  Because of its meteoric rise to the top position 
in terms of reliability in press coverage, JTBC gained the attention of the public—and  expectations 
from both internal and external stakeholders also continued to rise.  The question that remained, 
though, was whether JTBC would be able to  maintain its upward trend and fulfill these 
expectations. 
 

THE BROADCASTING INDUSTRY IN KOREA 

The television broadcasting industry in general included three parts: television networks, local 
stations, and producers.  The main function of all businesses in the broadcasting market was to 
create and distribute television content.  Some networks acted as both creators and distributors of 
television content, while others solely acted as distributors of purchased content from another 
source. 
 
The Korean broadcasting industry consisted of terrestrial TV networks, program providers, 
systems operators, Internet protocol television, and satellite broadcasters.  Based on sales reports 
at the end of 2016, the net worth of the Korean broadcasting industry was $14 billion.  Program 
providers and system operators often were grouped together and referred to as “cable TV.”  The 
KCC (Korea Communications Commission) oversaw the establishment and operation of channels, 
with the Ministry of Science and ICT (Information and Communication Technology) following 
the corresponding statutes. Most channels were established, and operated through a simple process 
of registration and permission; however, terrestrial networks and program providers needed 
approved by the KCC in order to create and maintain channels.  Although the Korean broadcasting 
industry covered many institutional regulations and organizations, terrestrial TV networks and 
multiple program providers made up most of the market. 
 

TERRESTRIAL TV NETWORKS 

Terrestrial TV networks in Korea used ground waves through radio stations to broadcast news, 
entertainment, drama, and various other programs to the public.  They can be called “public TV” 
in that they provided broadcasting to the masses as a public good.  These networks provided 
planning, production, organization, and transmission of content, possessing the characteristics and 
functions of both program providers and content producers.  They were allowed to broadcast 
programs on the condition that their content coincided with public interests, and received Korean 
government approval.  Due to the plethora of regulations that applied to Korean terrestrial 
networks, entering the broadcasting industry proved extremely difficult.  Korea’s three major 
terrestrial broadcasting stations had dominated the industry for decades, but the rise of cable 
stations and general programming networks in recent years posed a moderate threat to this 



 
 
The Rise of JTBC   SM-317 
 

 

 p. 3 

oligarchy.  These three major Korean broadcasting stations included KBS (Korean Broadcasting 
System), MBC (Munhwa Broadcasting Corporation), and SBS (Seoul Broadcasting System). Both 
KBS and MBC were public broadcasting stations, while SBS was a private broadcaster.  Because  
terrestrial stations were required to broadcast content that fit the public interest, most broadcasts 
made by these stations were public. 
 

KBS 

The Korean Broadcasting System, a public broadcaster, was Korea’s the most extensive 
broadcasting station.  It first began operation in 1961 as a state-owned central broadcasting system 
located in Seoul and began public broadcasts after gaining independence from the state in 1973.  
KBS also acquired TBC (Tongyang Broadcasting Company; henceforth TBC)—a South Korean 
commercial television station which operated from 1964 to 1980—during the 1980 media mergers.  
KBS operated via ground wave propagation, but also operated cable, satellite, and IPTV (Internet 
Protocol television) networks through its subsidiaries.  Unlike other stations, KBS received 
financial and human resources input from state agencies, and earned profits from viewer 
subscription fees.  Its views are conservative because of its status as a public broadcasting station, 
which limits its programs in terms of entertainment content.  KBS has achieved the best 
performance of the three major stations in terms of news reports, maintaining its reputation for 
reliability earned as a national broadcasting station. 
 

MBC 

Munhwa Broadcasting Corporation was founded in 1961 and began television broadcasting in 
1969. MBC had some shared characteristics with commercial broadcasting in that it covered all its 
production costs through advertisements—but also was similar to public broadcasting in that it 
was managed by government agencies.  This was a setup similar to that of England’s Channel 4 
Television Corporation.  MBC enjoyed a reputation for strong entertainment and drama programs, 
and earned the nickname “entertainment kingdom.”  As cable television and general programming 
networks began to generate new and unconventional entertainment, MBC’s place at the top of the 
television entertainment genre became more precarious.  MBC also encountered  difficulties with 
its news reporting operations. The network seemed to lose the trust of its viewers by providing 
partial and distorted press coverage in order to protect the political party in power during the 
presidencies of Lee and Park (2008-2017).  Union strikes and corruption at the executive level 
have also taken their toll. 
 

SBS 

Seoul Broadcasting System was founded in 1990 and began television broadcasts in 1991.  SBS 
was the only private broadcaster of the three major stations in Korea. Before SBS began operations, 
the Korean broadcasting market was a public, government-run system with two government 
agencies dominating the market.  With the democratization of South Korea in the mid-1980s and 
the expansion of the advertising market due to the 1988 Seoul Olympics, the need for a private 
broadcasting station became evident, and talks began, eventually resulting in the establishment of 
SBS.  SBS produced mainstream content in the areas of entertainment and drama, and the 
company’s performance centered on those areas as well.  SBS was once criticized for weak press 



 
 
The Rise of JTBC   SM-317 
 

 

 p. 4 

operations, but after 2010, the quality of its news reports increased to a level comparable to that of 
the other two major stations.  However, SBS still prided itself on the quality of its dramas, and was 
the preferred station of various drama producers, actors, and actresses. 
 

PROGRAM PROVIDERS (PP) 

Korean program providers generally produced and organized television content for presentation to 
system operators or satellite broadcasters. The common characteristic between Korea’s terrestrial 
networks and general programming networks was that they planned, produced, and distributed 
their own broadcasting programs and material.  In 2016, there were around 160 program providers 
in South Korea.  In 2019, the market was made up of multiple program providers (MPPs) that were 
aligned with terrestrial networks and conglomerates with large-scale capital.  MPPs, in turn, were 
made up of multiple PPs.  Unlike ordinary PPs, MPPs shared a similar organizational structure to 
that of the major conglomerates of Korea, and those MPPs that possessed system operators or 
satellite broadcasters enjoyed a clear advantage in the distribution of their content over their PP 
counterparts. 
 
The largest MPP in the Korean broadcasting industry included the providers aligned with the CJ 
Group.  The CJ E&M PPs owned 19 channels and held a 25 percent market share in the 
broadcasting industry (based on 2016 data).  Notable channels from this MPP included tvN and 
Mnet—tvN claimed the top spot in terms of capacity to produce high-quality content. 
 

tvN 

tvN, one of the major program providers within the CJ E&M conglomerate, was a variety TV 
channel founded in October 2006.  Unlike terrestrial networks and general programming networks, 
tvN was not authorized to report news, but provided drama, entertainment, cultural, and socio-
political programs.  Self-produced entertainment and drama programs were its main strengths.  tvN 
struggled during its early years and was largely treated as a third-rate broadcasting network, but 
saw a steady rise in performance in 2012 after it began scouting talent from the terrestrial networks.  
Although tvN has produced multiple successful projects in the entertainment department, its true 
capabilities were most evident in its drama content.  It was the only channel (aside from the 
terrestrial networks) to produce a constant stream of dramas.  After 2015, it was able to stand head-
to-head with the terrestrial networks when it came to drama production.  With this success and 
improved entertainment content, tvN earned a spot as one of the Korean broadcasting industry’s 
Big 5 Channels, along with the three major broadcasters and JTBC. 
 

GENERAL PROGRAMMING NETWORKS 

General programming networks were a specific form of PP.  The media law amendment of 2009 
provided the basis to establish general programming networks, and the first network came into 
existence in 2011.  General programming networks were a relatively young form of network that 
had only been introduced in Korea within the past decade.  General programming networks were 
similar to terrestrial networks in that they might include programs of diverse genres, but different 
in that they transmitted their programs via cable and satellite instead of ground waves.  By law, 
they were considered to be in the broadcaster category; thus, their management and profit structure 



 
 
The Rise of JTBC   SM-317 
 

 

 p. 5 

were closer to those of terrestrial networks.  There were four major general programming network 
channels in South Korea: JTBC, Channel A, TV Chosun, and MBN. 
 
Before the 2009 media law amendment, which revitalized the broadcasting, journalism, and IPTV 
(Internet Protocol television) industries, it was impossible to enter the Korean broadcasting 
industry as a general programming network.  One of the most influential bills included in the 2009 
amendment allowed conglomerates and newspaper companies to obtain shares in broadcasting 
networks, making dual management possible for the first time since 1980.  Almost immediately, 
plans for general programming networks were set into motion.  On December 31, 2010, the four 
general programming networks were formed, offering a diverse selection of programs from the 
news, entertainment, and drama genres.  These networks gained a large portion of their profits 
from advertisements, just as the terrestrial networks did.  With the advent of these general 
programming networks, changes in the market structure that had long been dominated by the three 
major terrestrial networks (KBS, MBC, SBS) began to occur. 
 
These general programming networks were unique is that all four were founded by newspaper 
companies.  JTBC was founded by JoongAng Daily, TV Chosun by The Chosun Ilbo (Chosun 
Ilbo), Channel A by The Dong-A Ilbo (Dong-A Daily), and MBN by Maeil Business Newspaper.  
These four companies were required to muster significant financial resources to accomplish the 
goal of establishing a general programming network.  With limited market capital available and 
the large amount of resources needed to finance the channels (a minimum of $300 million), the 
companies faced difficulties obtaining the required resources.  However, they were eventually able 
to overcome these difficulties.  General network operations began on December 1, 2011. 
 

JTBC 

JTBC was founded by JoongAng Daily, with the JoongAng Group as the majority shareholder. 
JoongAng had experience operating TBC before the mass media merging of 1980; JTBC was a 
successor to TBC. Unlike the other, more conservative general networks, JTBC offered 
progressive and liberal news reports.  This was in contrast to the conservative nature of JoongAng 
Daily.  Unlike the other general networks that offer news and socio-political and cultural programs, 
JTBC invested in diverse entertainment and drama content.  In 2018, JTBC was South Korea’s top 
general network in terms advertisement sales, ratings, and reliability. 
 

TV Chosun 

TV Chosun was founded by Chosun Daily and, like its parent newspaper company—the most 
conservative newspaper company in Korea—TV Chosun was the most conservative of the four 
general networks.  Known for exploiting the base capabilities of its parent company, TV Chosun 
provided media and socio-economic programs, with its main viewers being the older members of 
the population.  Of the four general networks, TV Chosun gained a reputation for the most biased 
reporting and least appropriate comments. It was almost stripped of its general programming 
network status in a review by the Korea Communications Commission in 2017. 
 



 
 
The Rise of JTBC   SM-317 
 

 

 p. 6 

Channel A 

Founded by Dong-A Daily, Channel A shared its parent company’s conservative outlook. Channel 
A declared itself a successor of DBS (Dong-A Broadcasting System), a radio broadcasting system 
established under the Donga Company but disbanded in 1980 in the mass media merge.  Much 
like TV Chosun, Channel A specialized in news reporting and socio-political programs. However, 
while TV Chosun has established itself as a conservative network targeting a conservative 
audience, Channel A had yet to develop a strong political identity.  And in the entertainment field, 
Channel A had yet to establish a stable presence—or gain a public following. 
 

MBN 

MBN was founded by Maeil Business Newspaper.  Of the four general networks, Maeil Business 
was the first; it was already operating in the broadcasting industry before general programming 
networks came into existence.  MBN began operations in 1995 as an economic-focused channel, 
narrowing its operations to the press in 2005.  To be a press-only channel, a network needed KCC 
approval, and since MBN transformed into a general network, KCC had approved only two other 
press-only channels.  Although MBN benefitted from the experience and long enjoyed the top 
position in terms of press coverage, it lost its position with the increased quality of press coverage 
at JTBC.  MBN targeted middle-aged and elderly viewers with socio-economic, cultural, and info-
tainment programs.  Like TV Chosun, it also came close to losing its general network status in the 
KCC’s review in 2017. 
 

THE EVOLUTION OF THE KOREAN BROADCASTING INDUSTRY 

Before the general networks were introduced, the three major terrestrial networks, known as the 
“Big 3,” dominated the industry.  Following trends in ad revenue in the broadcast advertising 
market, sales in the terrestrial TV market were increasing even before the introduction of general 
networks, and accounted for around 60 percent of the advertising market.  However, with the 
entrance of general networks and the growth of cable TV and other businesses, the terrestrial 
networks were forced into a downturn.  In terms of ad revenue, the market share of the Big 3 
terrestrial networks declined from 65.4 percent in 2013 to 63.9 percent in 2014, 61.3 percent in 
2015, and then 56.8 percent in 2016.  Especially in 2016, the ad revenue-based Herfindahl-
Hirschman Index recorded a score of 1327, showing a non-intensive market share and a change in 
the market from the oligopoly of the terrestrial networks to a dynamic and competitive market 
characterized by various types of networks.  In terms of viewing time in 2016, the terrestrial 
networks claimed 41.6 percent and other channels 58.4 percent; these figures signaled a shift in 
the content demand of the viewers.  The Big 3 networks had increased to the “Big 5”—KBS, MBC, 
SBS, tvN, and JTBC. 
 
There were many reasons for the dismantling of the oligopoly of the terrestrial networks, one of 
them being changes in the macro-media environment. Developments in the mobile industry, IPTV, 
satellite broadcasting, and over-the-top (OTT or OVD) media services resulted in global 
diversification in broadcasting and content industries, shaking the foundations of traditional TV 
broadcasters.  This resulted in a change in the competitive environment. 
 



 
 
The Rise of JTBC   SM-317 
 

 

 p. 7 

Another reason for these changes in the broadcasting industry was the entrance into the market of 
general programming networks, prior to which the broadcasting industry showed significant inertia 
due to the oligopoly of the terrestrial networks, even with the growth of mobile entertainment and 
other forms of media.  However, with the unexpected passage of the media law amendment in 
2009, the Korean broadcasting industry experienced a shock when four general networks suddenly 
entered the market.  While viewership stayed constant, the sudden increase in the number of 
competitors increased mutual competition in the broadcasting industry. 
 
The advent of general networks caused a shock in the broadcasting labor market as well. 
Movement of talent in the broadcasting industry between organizations was almost nonexistent 
before the emergence of general networks, due to the lower status of cable channels and the 
disappointing environment in the cable networks in terms of creating content.  However, after the 
general networks came on the scene, scouting and transfer of talent across organizations became 
so pervasive that it created a whole new labor market.  General networks such as JTBC possessed 
significant capital, and with the rapid growth of the CJ E&M conglomerate’s MPPs, these new 
entrants began luring broadcasting talent from the major terrestrial networks, opening up a new 
market and significantly affecting similarities and differences in content between channels and 
broadcasting networks. 
 

JTBC 

JTBC was selected as a general programming network after establishing itself as a corporation in 
March of 2011 and officially began operations December 1, 2011.  JTBC provided press coverage 
and production of dramatic content and other entertainment programs. Various operational and 
business-support offices assisted the production departments. 
 
JTBC was part of the JoongAng Group and a subsidiary under JoongAng Daily, one of the three 
largest newspaper companies in South Korea.  The JoongAng Group also included a multiplex 
movie theater franchise, Megabox, and the Phoenix Hotel and Resort. JTBC’s ownership structure 
was different from the other general networks.  Although a part of the JoongAng Group, it operated 
with a degree of independence, while other general networks, such as TV Chosun and Channel A, 
received investment funding from their parent companies (Chosun Daily, Dong-A Daily).  
 
The JoongAng Group was Korea’s only comprehensive content group and the only one of the four 
general programming networks to have operated a general programming channel.  Although Maeil 
Business Newspaper also operated a channel, MBN, its primary focus was economics and news 
reports; it did not broadcast other types of content.  The JoongAng Group, on the other hand, had 
experience operating the Tongyang Broadcasting Company (TBC) until it was disbanded due to 
the forced mass media merging of 1980.  It was said that the JoongAng Group retained its ambition 
and fervor in broadcasting even after the loss of TBC.  Almost as if it wanted to prove that point, 
the JoongAng Group was the first to leap back into the general programming business after the 
passing of the media law amendment in 2009. 
 
JTBC, along with the other new entrants into the broadcasting industry, experienced extreme 
obstacles at the beginning of its operations due to the fact that the industry favored the oligopoly 
of the terrestrial networks, and as a result of the entry barriers and stringent regulations.  In its first 
two years after it entered the broadcasting industry, JTBC experienced losses of $123 million and 
$137 million, respectively.  At the time, the public did not have a positive opinion of general 



 
 
The Rise of JTBC   SM-317 
 

 

 p. 8 

networks, including the celebrities, actors, and musicians who appeared on them, which resulted 
in difficulties producing various types of content.  However, in the third year after its entrance, the 
company’s performance began to increase, especially in the entertainment section.  With the 
successes of unique new types of programs such as Witch Hunt4 and Battle of Tongues5, JTBC 
was able to improve its image in the public eye.  Its press section also showed increased 
performance, with Sohn Suk Hee appointed as president of press operations and the main news 
program re-named JTBC Newsroom.6  As a result, the ratings improved substantially, and the 
public referred to JTBC press coverage as “fair news,” resulting in a tremendous bump in brand 
image and name recognition. 
 
While receiving praise and experiencing success in both the press and entertainment sections of 
the market, JTBC also continued to make significant investments in its drama content production, 
gradually becoming one of Korea’s Big 5 Channels.  JTBC and tvN played crucial roles in the 
fracture of the traditional “Big 3” channel framework in Korea.  In 2016, JTBC surpassed tvN and 
began to engage in a more official competition with the three big terrestrial networks.  JTBC was 
a frontrunner in the downfall of the traditional oligopoly that ruled the Korean broadcasting 
industry for decades.  In April of 2016, JTBC was designated the top broadcasting network chosen 
by viewers in 2015 and won the Korean Media Award in both 2016 and 2017, asserting itself as 
Korea’s top broadcasting network.  In 2017, JTBC recorded its first net profit surplus since its 
inception (see Exhibit 1). In 2018, JTBC continued to experience success in entertainment, press, 
and drama productions and was considered South Korea’s top broadcasting network in terms of 
reliability and viewership (see Exhibit 2). 
 

Tongyang Broadcasting Company (TBC) 
 
Tongyang Broadcasting Company was founded in 1964 and was successful in the domestic 
broadcasting industry in Korea until it was forcefully merged with KBS in 1980 as part of the mass 
media merge.  It was considered a predecessor of JTBC since it was part of the same corporate 
body along with JoongAng Daily. 
 
TBC was a general network that operated a diverse range of programs, and its viewership was 
centered on entertainment content.  However, that did not mean that its press section was weak.  
TBC took advantage of its synergetic relationship with JoongAng Daily and was one of the first 
networks to broadcast a style of news similar to that of today.  TBC was South Korea’s top 
broadcasting network post mid-1970s and was considered a leader in South Korea’s broadcasting 
industry until it was forcefully and abruptly shut down by the government’s media policies.  TBC 
emphasized a strategy of “top talent, top facility, top treatment.”  The company was known for 
                                                        
4 Witch Hunt was a popular JTBC television talk shows.  It aired from 2013 to 2015, totaling 123 episodes.  It 
centered on “men’s women-talk,” discussing real-life topics regarding relationships and targeting mature audiences. 
It attained popularity and fame due to its selection of mature adult topics and subjects unprecedented in the 
conservative broadcasting industry of South Korea. 
5 Battle of Tongues was one of JTBC’s socio-political-cultural programs.  It began airing in February of 2013 and 
continued to air largely as a media criticism program touching upon various social, political, and cultural issues that 
terrestrial networks found too difficult to handle. A Gallup study placed Battle of Tongues 11th in the rankings of TV 
programs liked by Koreans. 
6 JTBC Newsroom was JTBC’s main news program. It began airing in September of 2014, providing daily news at 
8:00 P.M.  The program running time was100 minutes on Mondays through Thursdays, and 1 hour on the weekends.  
In a Gallup study, JTBC Newsroom was selected as the number one news program preferred by Koreans and the 
number one news program in terms of reliability. 



 
 
The Rise of JTBC   SM-317 
 

 

 p. 9 

attempting to improve programming quality by hiring talented individuals from other broadcasting 
networks.  TBC also provided various benefits, resulting in a very close-knit community of 
dedicated professionals. 
 
The government’s rationale for the mass media merge of 1980 was to re-organize the myriad 
newspaper and broadcasting companies then prevalent in Korea and introduce the public service 
broadcast system, but this merge actually was implemented for the purpose of increasing control 
of the broadcasting market by the military government at the time. The merge left many media 
conglomerates and newspaper companies able to participate in the broadcasting industry, and 
JoongAng Daily had no choice but to relinquish TBC.  As a result, the network was reformed as 
KBS 2TV. 
 
Even in its final moments, TBC showed fiery determination and passion for its role in the 
broadcasting industry.  At the time of its closing, TBC’s Chairman Hong Jin Gi (father of JTBC’s 
first president, Hong Seok Hyun) did not give up his dreams; this passion is believed to have passed 
down through the family of Hong Jin Gi to the rest of the JoongAng Group.  This spirit echoed in 
the words spoken during the the final TBC broadcast on November 30, 1980, and also engraved 
on a plaque on the executive floor of JTBC: “TBC will be forever.” According to Hong Seok Hyun 
(Ph.D. in Economics from Stanford University), chairman of the JoongAng Group, “JoongAng 
Daily remains a key part of society, even with the absence of TBC. TBC will always reserve a 
special place in my heart.”  These words were spoken during a speech at the 40th anniversary event 
of TBC’s founding in December 2004. 
 

Shaping Identity under Competition 
 
After the media law amendment lifted the barriers and made entrance into the broadcasting 
industry possible, the first business entity to do so was the JoongAng Group.  Even after the loss 
of TBC, the members of this group did not lose their fervor for broadcasting.  Chairman Hong 
Seok Hyun claimed that in order to be a truly comprehensive media group, the JoongAng Group 
must engage in broadcasting.  However, for decades, due to entry barriers and stringent regulations, 
entrance into the industry was impossible.  With changes in the media law in 2009, a brief but 
definite opening emerged.  While other organizations were contemplating the enormous 
investment costs and the uncertain market outlook, the JoongAng Group swiftly made the decision 
to enter the industry.  Chairman Hong’s thoughts were expressed as follows: “No nitpicking. We 
do it no matter what. The only way to become a true media group is to broadcast.”7  This sentiment 
seems to have had an effect on the strategy of the JoongAng Group. Kim Su Gil, JTBC senior 
adviser and JTBC president from 2013 to 2018, stated that “From the beginning, we knew that if 
we were to broadcast, we must do it properly.”8 
 
The major obstacle for the four selected organizations looking to start their operations in the 
broadcasting industry as a general network was securing financial resources. The firms each 
needed at least $260 million to officially launch their channels, and it was more than a challenge 
to obtain this much financing in South Korea’s limited capital markets.  JTBC was able to raise 
funds more easily than the other groups, primarily due to the strong resolution of Chairman Hong 
                                                        
7 Interviews with Chairman Hong Seok Hyun and other JTBC officials, November 13, 2017.  Subsequent unattributed 
quotations are from author interviews, unless otherwise noted. 
8 Interviews with Kim Su Gil and other JTBC officials, October 24, 2017.  



 
 
The Rise of JTBC   SM-317 
 

 

 p. 10 

Seok Hyun.  The financial power of Chairman Hong and the JoongAng Group proved superior to 
those of Chosun Daily, Dong-A Daily, and Maeil Business Newspaper, and Chairman Hong was 
determined to enter the broadcasting industry even if it meant losing everything he owned.  
Chairman Hong had considerable experience as president of the World Association of Newspapers, 
bringing with him powerful network connections with foreign media companies. With these 
resource advantages, not only was JTBC able to raise the necessary funds faster than the other 
selected groups, it was also the only organization to receive foreign investment funds from Turner 
Asia Pacific Ventures, Inc. and TV Asahi Holdings. 
 
With the advantage of past experience in broadcasting and the financial prowess of Chairman 
Hong, JTBC was regarded as the most dangerous new player in the market.  However, whether or 
not JTBC actually continued to excel in the market going forward remained to be seen. 
 

To Boldly Jump: Similarities and Differences 
 
At the end of 2011, the general networks were at an inherent disadvantage for various reasons. The 
Big 3 terrestrial networks that had dominated the industry for decades viewed the launching of the 
general networks with skepticism and showed few signs of worry. South Korea’s advertisement 
market was shrinking, and with the diversification of media into online and mobile devices, the 
broadcasting industry seemed unpromising. Many individuals within the broadcasting industry 
claimed that the advertisement market was already saturated, and that younger audiences no longer 
watched the news.  Along with these opinions, there were also many doubts regarding the 
survivability and wellbeing of the new entrants. 
 
As one of these new entrants, JTBC chose a rather unconventional strategy to begin its operations. 
While TV Chosun, Channel A, and MBN all called themselves “general programming networks” 
and implemented strategies that received support from their parent newspaper companies, JTBC 
took a forward-looking approach by positioning itself as a “new broadcasting company.”  No 
general programming network channel had existed before that was able to manage a diverse range 
of content like the Big 3 terrestrial networks using the same method of transmission through cable 
channels like the big program providers.  This was a new, legally defined entry mode.  Not 
surprisingly, the identity of these new general networks was ambiguous to both consumers and 
workers in the broadcasting industry.  Therefore, the other three companies classified general 
programming networks as separate entities, while JTBC chose not to be tied down to this 
institutional category but instead compete directly with cable channels and various other players; 
this stance eventually helped JTBC create its own identity. 
 
In order to strengthen its basic position and set bold goals, JTBC actively utilized the experience 
of the JoongAng Group’s past subsidiary, TBC.  Since its inception, JTBC established itself as the 
successor of TBC, which was evident in the name of the channel.  After its approval as a general 
network, JTBC appointed the former president of TBC, Hong Doo Pyo, as chairman in order to 
carry on TBC’s mindset. Hong Jeong Do (MBA from the Stanford Graduate School of Business), 
CEO and president of JTBC in 2018, reminisced: “There was pride in TBC. When TBC closed, it 
was Chairman Hong Doo Pyo who took down the flag. To have that group of people at that time 
reunite and raise a new flag under JTBC had significant meaning.”9  Oh Byung Sang, executive 
editor of JTBC and JoongAng Ilbo, described the company’s identity: “In the beginning, we 
                                                        
9 Interviews with President Hong Jeong Do and other JTBC officials, September 19, 2018.   



 
 
The Rise of JTBC   SM-317 
 

 

 p. 11 

focused on entertainment and drama, because those areas were TBC’s main strengths. That 
mindset was already laid out. JTBC had not yet established a clear identity at the time.”10 
 
The fact that JTBC claimed to have inherited TBC’s mindset was a huge help in goal-setting for 
the firm as a new entrant, which was no easy feat.  The reasons for JTBC’s success can be at least 
partially attributed to its reference to the experiences of TBC.  However, it could not stop there; 
according to Kim Pil Gyu, JTBC political news senior reporter, “It seemed as if we set a floor of 
expectations as ‘forming a broadcasting station greater than TBC no matter what.’ Then, naturally 
we felt the need to create pioneering contents.”11 
 

Preparing for Competition through Bold Investments 
 
Since its inception, JTBC made bold investments and differentiated itself from the other market 
entrants in the general programming network arena.  While the other networks sought to lower risk 
through limited investment, JTBC did not hold back in investing, but sought to build a strong 
foundation.  During the first year of operations, it spent $40 million on broadcasting systems and 
$27 million on facilities in order to establish a strong base for its operations.  It also spent $16 
million on scouting production talent from terrestrial networks.  This received much attention 
within the South Korean broadcasting industry, largely due to the fact that such spending was 
unprecedented during the industry’s history. 
 
Prior to these events, the Korean broadcasting industry’s labor market was very closed.  Each 
station would conduct open recruitment for its production personnel, and it was difficult to move 
between stations once someone got hired to a certain station.  The dominant role of the terrestrial 
networks made it extremely rare to see employees leave their jobs for cable networks or PPs. 
However, that began to change once the four general networks entered the industry.  JTBC, in 
particular, boldly scouted talent from terrestrial networks, especially well-performing production 
personnel.  This was not an easy feat, however, as the general networks’ public image was low, 
reflecting their lack of a concrete identity.  In the case of JTBC, its very best management team 
dedicated considerable efforts to employing superior talent. A handful of producers contemplated 
transferring to another station, and the freedom to create new content. Though a sizable investment 
was needed in order to recruit multiple renowned producers at once, JTBC was not stingy; the 
network spent $16 million in order to secure superior talent from the beginning.  A broadcasting 
station that recruited the top talent from the Big 3 terrestrial networks even before beginning its 
operations was unheard of at the time.  JTBC’s considerable investment into the scouting for 
talented producers was not only related to the desire to create leading content, but also intended to 
show that the network would focus on entertainment.  The other general networks, on the other 
hand, were reluctant to invest in recruiting talent and eventually failed to accumulate sufficiently 
skilled producers.  The difference in the scouting process between JTBC and other general 
networks was one of the primary reasons for JTBC’s fundamental advantage in securing greater 
organizational capability than the other companies, and creating the gap in performance between 
them. 
 

                                                        
10 Interview with Oh Byung Sang, May 11, 2018. 
11 Interview with Kim Pil Gyu, September 6, 2018. 



 
 
The Rise of JTBC   SM-317 
 

 

 p. 12 

Frontal Competition, Differentiated Strategy 
 
TBC chose to compete head-on with existing players in the broadcasting industry but, on the other 
hand, it wanted to establish its uniqueness with a differentiated strategy.  In the early days of 
operations, the company selected its main competitors as the three terrestrial broadcasters with the 
idea of differentiating itself from the three, and surpassing them. “From the beginning, we thought, 
‘We’ll do our own broadcasting,’ so we never selected a specific competitor.  However, when 
preparing for opening, we benchmarked a private broadcasting company in SBS for cost 
analysis,”12 stated Kim Su Gil, JTBC senior adviser and former JTBC president. 
 
Broadcasting was a highly capitalized business, so all the general networks had similar challenges 
early on. General networks, like terrestrial broadcasters, were able to organize programs of various 
genres, but they had a duty to distribute the programs evenly in a situation where they had not 
accumulated nearly enough resources to produce and televise content.  In the end, most of the new 
agencies were forced to focus on news reports and current affairs programs. All four of them relied 
heavily on the resources of their parent newspaper companies (JTBC: JoongAng Daily, TV 
Chosun: Chosun Daily, Channel A: Dong-A Daily, MBN: Maeil Business Newspaper).  However, 
JTBC’s strategy was somewhat different.  JTBC thoroughly prepared for all genres of reporting, 
entertainment, and drama from the beginning.  Broadcasting officials who attended the JTBC 
briefing session held a month before JTBC’s opening were also shocked by the new network’s 
weekly production schedule and compilation of several dramas and entertainment programs.  It 
was a sharp contrast to the criticism that TV Chosun, tvN, and MBN’s presentations received at 
their briefing sessions of their content as being “hollow.” 
 
For a long time, the general networks were stuck in an awkward position.  One of the main reasons 
for criticism was the evidence of biased operations within these networks. External sources outside 
the industry consistently pointed out that a high proportion of the channels’ news reports was based 
on the resources of their parent newspaper companies.  Compared to terrestrial broadcasters, who 
tended to devote 20 to 30 percent of programming time to news report and press coverage, the 
ratio of news reporting on the general network channels remained consistently around 40 percent 
for two years after their opening. According to the 2013 Performance Test of the Korea 
Communications Commission (KCC), the ratio of news reporting programs by TV Chosun was 
48.2 percent, Channel A 43.2 percent, MBN 39.9 percent, and JTBC 14.2 percent.  The other 
general networks tried to reduce the news and press coverage ratio, but JTBC was the only channel 
that was geared toward having a similar ratio to those of the terrestrial networks.  JTBC’s news 
coverage ratio from 2011 to 2018 remained steadily between 14.22 percent and 23.67 percent.  
When other general networks were heavily reliant on news reporting based on their parent 
newspaper companies’ resources, only JTBC was implementing strategies similar to those of the 
terrestrial broadcasters.  The number of movies, animations, and music programs run by this 
network made a big difference.  From 2014 to 2017, only JTBC offered film, animation, and music 
programs, which helped make it superior to the other general networks and offer programming 
comparable to the terrestrial networks.  JTBC was the only network to fulfill its promise to the 
public in compiling the required amount of content for the public good.  In doing so, the identity 
of this unique broadcasting channel was formed.  Not surprisingly, of the four new entrants into 
the broadcasting industry, only JTBC showed progress that matched the standard of the terrestrial 
channels (see Exhibits 3 and 4). 
 
                                                        
12 Interviews with Kim Su Gil and other JTBC officials, October 24, 2017.  



 
 
The Rise of JTBC   SM-317 
 

 

 p. 13 

Although it made headway as the most promising of the new entrants, JTBC could not escape the 
early struggles of establishing itself.  Even with large investments and recruitment of excellent 
personnel, it was difficult to overcome the barriers of the existing oligopoly created by the 
terrestrial networks.  Some changes in management were in order.  Hong Jeong Do (president and 
CEO of the JoongAng Group in 2019), who was considered the heir to the JoongAng Group, 
planned drastic changes as he joined JTBC in January 2012 and took over its management in 2013.  
Just because JTBC chose to compete against existing players in the industry did not mean it could 
simply follow the path paved by other broadcasting companies.  Hong Jeong Do decided to adopt 
a somewhat different approach with the slogan “Different channel JTBC,” the pursuit of 
differentiated strategies, and the establishment and implementation of JTBC’s core capabilities. 
The goal was not simply to increase ratings, but to show “something different but meaningful.” 
Hong Jeong Do stated, “If we did the same thing as everyone else even with inferior production 
personnel, capital, and recognition, we lose. That’s why we emphasized differentiation.”13 To 
achieve this differentiation, JTBC modified its key indicators, coordinating them with its vision 
and goals. First, the “2049 ratings”14 were identified as a key indicator of decision-making. At that 
time, JTBC advocated a “young channel,”  targeting viewers in the 20 to 49 age range. Ratings in 
this age range were more meaningful than overall ratings, given the purchasing habits of this group.  
Later, President Hong Jeong Do developed and applied a “signal system,” which involved 
decisions made based on the 2049 demographic, the main target of the JTBC organization. 
Broadcasters with a variety of programs such as entertainment, drama, and production of news 
reports had outside noise in their decision-making processes, but with the introduction of an 
agreed-upon signal system, the standards of the decision-making process were normalized.  Major 
decisions such as approval of program production and budget maintenance all revolved around the 
target 2049 audience. As the signal system was established, communication and decision-making 
between support departments became more efficient and contributed to the emergence of JTBC’s 
virtuous cycle structure.  According to Hong Jeong Do, “We were going to base everything on 
2049. It was a sort of a promise. Seniority did not matter. When the red lights came on, it was time 
to take down the program. Once the virtuous circle was set into motion, nothing was rough after 
that.”15 
 

Strategic Experiments and Organizational Culture 
 
There were two cases in which the Korean public strongly acknowledged JTBC.  The first was the 
sinking of the Sewol ferry; the second the 2016 South Korean political scandal16 that eventually 
led to the impeachment of President Park Geun-hye.17  Both of these two incidents provoked public 
anger, and JTBC received accolades for its fair and detailed reporting.  In particular, JTBC earned 

                                                        
13 Interviews with President Hong Jeong Do and other JTBC officials, September 19, 2018. 
14 Network ratings derived from people aged between 20 and 49 with high purchasing power and intent. Advertisers 
generally preferred programs with high viewing rates in the “2049” age range. High ratings in general, however, did 
not mean high ratings in the 2049 group. In order to increase viewership, a completely different approach was needed, 
such as focusing on supporting cast members and organizing and editing content to target younger audiences. 
15 Interviews with President Hong Jeong Do and other JTBC officials, September 19, 2018.  
16 Madison Park, “Growing South Korean protests demand President Park’s resignation,” CNN, November 26, 2016,  
https://edition.cnn.com/2016/11/26/asia/south-korea-mass-protests/index.html (January 30, 2019). Also see 
Wikipedia report, https://en.wikipedia.org/wiki/2016_South_Korean_political_scandal (January 30, 2019).  
17 Choe Sang-Hun, “South Korea Removes President Park Geun-hye,” The New York Times, March 9, 2017, 
https://www.nytimes.com/2017/03/09/world/asia/park-geun-hye-impeached-south-korea.html (January 30, 2019). 



 
 
The Rise of JTBC   SM-317 
 

 

 p. 14 

widespread praise for revealing Choi Soon-sil’s tablet PC—which  provided critical evidence in 
the case against South Korea’s president. 
 
Not only in the press department, but also in the production department, JTBC executives stressed 
“what they could do at JTBC.”  Reporters of news agencies, who were the main agents in the 
scandal, and producers who shook the Korean broadcasting industry with their new forms of 
entertainment all gathered to emphasize what was possible at JTBC. Differentiating itself from 
other broadcasters and other organizations, JTBC had established an organizational culture that 
tolerated drastic devolution and reaction to failure that enabled rapid decision-making. 
 

Aggressive Devolution and Rapid Decision-making 
 
JTBC was known for its ability to make faster decisions than other broadcasters. Despite its 
membership in the JoongAng Group, this speedier decision-making than other cable broadcasters 
can be attributed to a culture of continuous communication and authority transfer.  CEO Hong 
Jeong Do and other executives fostered a culture that enabled them to emphasize the importance 
of quick decision-making.  As a result, the network had created a horizontal organizational culture 
of which the executives and employees could be proud.  From top executives to entry-level 
employees, smooth communication was a priority.  In the words of the president and CEO, “It’s a 
changing market. If we aren’t quick to decide there is no meaning. If we’re slow, we lose.”18 Kim 
Sok Yun, the managing director of production for JTBC, noted that “JTBC’s decision-making is 
fast. Even with the existence of an organizational system, the decision-making is faster than other 
broadcasters.”19  Kwak Joon Seok, senior manager of the JTBC management planning team, put 
it this way: “We have pride in our horizontal culture. I don't think there is anything similar in other 
organizations that breaks down the hierarchy of positions and allows the discussion of the future 
together.”20 
 
Although JTBC pursued devolution and rapid decision-making from the beginning, the official 
implementation of these strategies really began with Sohn Suk Hee’s21 inauguration in May 2013. 
Sohn Suk Hee was ranked as Korea’s top, most trusted journalist by the Korean public for 12 
consecutive years, from 2007 to 2018.  A high-profile figure, Sohn became the hot topic of 
discussion when he joined JTBC.22 Chairman Hong Seok Hyun was known to have recruited Sohn 
aggressively for more than a year, reportedly promising Sohn that management would not interfere 
with news reporting.  The Chairman promised to transfer his authority in the news sector, a promise 
which was kept well after Sohn joined JTBC.  This rather drastic move to trust Sohn and leave 
him in charge of making decisions in the reporting sector was reciprocated with trust and transfer 
of authority to members of the news sector, which went a long way toward making JTBC the most 
trusted media player in South Korea. 
 
The ability to make decisions rapidly was based on the devolution of authority in JTBC; this 
strategy paid off during the time of the 2016 South Korean political scandal.  The scandal was 

                                                        
18 Interviews with President Hong Jeong Do and other JTBC officials, September 19, 2018.  
19 Interview with Kim Sok Yun, May 2, 2018. 
20 Interviews with Kwak Joon Seok and other JTBC officials, April 10, 2018. 
21 Sohn Suk-hee, Wikipedia entry, https://en.wikipedia.org/wiki/Sohn_Suk-hee (January 30, 2019). 
22 Sandip Kumar Mishra, “Sohn Suk-hee’s return as anchor,” Korea Times, October 14, 2013, 
http://www.koreatimes.co.kr/www/news/opinon/2013/10/197_144285.html (January 30, 2019). 



 
 
The Rise of JTBC   SM-317 
 

 

 p. 15 

considered the worst in Korea’s constitutional history, as it led to the impeachment of former 
President Park Geun-hye.  Choi Soon-sil, who shared a close personal relationship with Park, held 
secretive power over the president and intervened in various state affairs and decisions without 
proper legal procedures.  In July of 2016, suspicions of Choi’s manipulation of state affairs were 
first aired, but despite many suspicions, the lack of conclusive evidence seemed to bury the case.  
However, on October 24, 2016, JTBC acquired a tablet PC that was believed to belong to Choi—
a PC that held various state secrets.  After revelation of the tablet PC on JTBC Newsroom, public 
opinion exploded, which led to the 2016-2017 South Korean protests11 and a movement to have 
President Park impeached.  Park ended up being convicted of various illegal activities and, for the 
first time in the constitutional history of the Republic of Korea, a president was impeached on 
March 10, 2017.23 
 
JTBC’s Choi Soon-sil tablet PC report was not only politically sensitive, but also risky enough to 
play a critical role in the national crisis.  JTBC alone acquired and brought to light that tablet PC 
through coverage of the scandal.  As part of this coverage, the network quickly created a task force 
that worked together for several days, analyzed the device, and issued a press release.  The transfer 
of substantive authority to this task force, which is a form of devolution, facilitated quick decision-
making.  Until the day the report was aired, the top executives of the JoongAng Group and JTBC 
knew nothing about the tablet revelation, and even when they heard the news on that fateful 
morning, they simply “trusted their news team.”  According to Jeon Jin Bae, political news editor 
for JTBC, “It would have been bad if President Sohn and Director Oh had not trusted us 100 
percent.  If it was any other organization, I would not have been able to write the article.”24 
 

Experimentation and Failure 
 
JTBC was known for introducing new broadcasting formats regardless of the segment.  It offered 
the first Korean evening news program that aired for 100 minutes, and produced and distributed 
entertainment and dramas in new and exciting formats.  Although it was a new entrant, JTBC was 
successful. What was the driving force behind the creation and distribution of new content, despite 
limited resources compared to terrestrial broadcasters? 

Production Sector: Entertainment, Drama 
 
JTBC’s production department consisted of employees recruited from the three terrestrial 
companies (KBS, MBC, SBS) and cable networks.  One of the characteristics of the Korean 
broadcasting labor market was that terrestrial broadcasters remained highly conformist, whereas 
JTBC attracted a diverse workforce.  This diversity was a stumbling block to JTBC early on. 
Confusion continued for a period of time when JTBC was preparing for its opening, as people 
from different organizations had different cultural norms and technical language.  However, this 
diversity was sublimated to the advantage of the network as people from various backgrounds 
gathered together to coordinate various systems.  Lim Jung Ah, director of JTBC’s second 
production team, described it thus: “There was a lot of difficulty caused by diversity and room 
availability, desk layout, and editor type.  Because various cultures are mixed... At first, I tried to 

                                                        
23 “South Korea Removes President Park Geun-hye,” The New York Times, March 9, 2017, 
https://www.nytimes.com/2017/03/09/world/asia/park-geun-hye-impeached-south-korea.html (January 30, 2019). 
24 Interview with Jeon Jin Bae, May 2, 2018 



 
 
The Rise of JTBC   SM-317 
 

 

 p. 16 

create a unique style of JTBC through constant communication.”25 The area in which JTBC placed 
most emphasis in the early years of its operation was entertainment.  Although it boldly hired 16 
producers from terrestrial broadcasters and invested steadily for two years, these efforts did not 
produce any tangible results.  According to one JTBC producer, for the first two years, the number 
of failed programs was “over the limit of one’s life.”  After two years, the program Battle of 
Tongues26 proved to be successful in 2013, after which JTBC started to pump out hit show after 
hit show.  The distinctive feature of JTBC’s entertainment success was not just based on viewer 
ratings and program popularity, but also on innovative program formats never before seen in the 
Korean broadcasting industry. 
 
Kim Si Kyoo, the executive director of production for JTBC, referred to another important feature 
of the organizational culture of this network: “Simple. We continued to fund our talented producers 
and waited.”27  A patient waiting culture was at the heart of the JTBC production team. A show’s 
low performance did not cause it to be cancelled; instead, JTBC gave the program a chance to 
redeem itself, thereby enabling the production of successful entertainment.  Producer Cho Seung 
Wook of the entertainment agency, one of the production staff who was recruited from KBS, knew 
first-hand how this played out.  Cho Seung Wook’s first production at JTBC was called Made in 
U,28 an audition program designed to discover the next generation of Hallyu idols—the artists, 
actors, and other celebrities who were leading the Korean Wave movement, which described 
Korean-produced dramas and music spreading to Asia and beyond. A significant amount of 
resources was devoted to the production of the program, but in the end, it failed to produce results.  
Producer Cho Seung Wook himself declared it “a pretty bad failure.”  Nevertheless, JTBC believed 
in this employee and gave him another chance.  Cho Seung Wook’s next entertainment program, 
Hidden Singer, became one of JTBC’s most popular shows.29  In addition, the music entertainment 
format has earned much attention from other countries, not just Korea.  A remake version was 
broadcast in Thailand, and the company made a big profit by signing a copyright agreement with 
NBC Universal on formatting. Cho Seung Wook followed his success with the launching of 
Phantom Singer,30 which also became a big hit. 
 
It took less than a year for Cho Seung Wook to produce Hidden Singer after the failure of Made 
in U.  JTBC’s signature entertainment programs might not have been born if the company had not 
trusted the producer and given him another opportunity for redemption. 
 
JTBC was the only drama producer among the four entrants as of 2018.  JTBC repeatedly failed 
in the drama sector in the early days of its operation, when actors and actresses hesitated to make 
appearances due to the poor image of the general networks, which led to casting difficulties. 
Making profits was also difficult because its content distribution infrastructure was not properly 
formed.  Because of the many potential losses, the other general networks gave up producing 
dramas, but JTBC did not give up its investments in the drama sector despite its failures.  As a 
                                                        
25 Interview with Lim Jung Ah, May 2, 2018. 
26 Battle of Tongues, op. cit. 
27 Interview with Kim Si Kyoo, May 11, 2018. 
28 Made in U, a JTBC audition program, aired every Sunday from December 2011 to May 2012. 
29 Hidden Singer, one of JTBC’s entertainment programs, aired its first season in 2012, and season 5 aired in 2018. 
Original singers and songwriters took turns singing behind a curtain.  It became popular as a music show as well as a 
survival game in which the audience tried to recognize the voice of the singer. 
30 Phantom Singer, a JTBC music entertainment program, was an audition program for male quartets.  Unlike other 
K-Pop-oriented auditions, this program featured crossover music.  It was first aired in 2016 and finished broadcasting 
with great success until season 2. 



 
 
The Rise of JTBC   SM-317 
 

 

 p. 17 

result of its accumulated capacity, JTBC Drama was able to become a casting power comparable 
to the terrestrial TV channels.  The drama group expected to launch additional successful projects 
in the future. 
 

News Sector: Most Reliable News in South Korea 
 
JTBC’s reporting division began to emerge when Sohn Suk Hee became the president of the news 
agency in May 2013.  Sohn Suk Hee, one of the most trusted journalists in South Korea, was 
among Korea’s best journalists in terms of recognition and status.  Sohn Suk Hee was given 
independence when it came to news reporting when he took office as the chief news officer.  This 
meant that journalists could freely write and report articles they wanted to write, without outside 
pressure.  At the time, the industry was in chaos, with TV channels competing for ratings through 
sensational “blunt remark” news.  President Sohn declared the following four key values of JTBC 
News on the day of his inauguration: actuality, fairness, balance, and dignity.  JTBC News 
continued to rely on these key values, earning a reputation as the most reliable media company in 
Korea since 2016. 
 
Under Sohn Suk Hee, JTBC News 931 made a large number of changes.  First, as of September 
2013, Sohn Suk Hee became the main anchor.  Sohn’s brand power, which was great in the Korean 
media community, played a part in the success of JTBC News.  In addition, JTBC made 
fundamental changes to the format and content of the news, moving away from the “department 
store style” news that was stale and predictable.  Sohn emphasized a “choose and focus” slogan in 
presenting the news.  For breaking news, JTBC blocked news editing and encouraged exploration. 
 
One of the most notable features of JTBC News under Sohn Suk Hee’s regime was the live 
progress of the news.  South Korea’s news coverage commonly was pre-recorded, but much of 
JTBC News was broadcast live.  Despite the criticism that it was a harsh, uncut way to present the 
news, JTBC made the decision to maximize the reality of the news.  This process had not 
previously been seen in Korea; despite the claims that it was a fresh approach to the news, there 
were some negative reactions.  In the Korean news industry, there had always been a strong sense 
of rejection of anchors and journalists who made mistakes during live broadcasts, although it was 
natural for journalists unfamiliar with live broadcasts to make mistakes.  However, JTBC insisted 
on live coverage, which increased the popularity of JTBC News among viewers.  Press executives 
under Sohn Suk Hee did not penalize reporters for making a mistake during a live broadcast. This 
culture of allowing reporters to keep trying through trial and error gave them confidence. 
 
While JTBC News 9 was establishing its position, the JTBC reporting division planned a drastic 
change, reorganizing its main news program as of September 2014.  It changed the title to JTBC 
Newsroom32 and broadcast main news for 100 minutes.  This was unprecedented in South Korean 
broadcasting history.  With fewer and fewer viewers watching the news on TV, the allocation of 
100 minutes to prime time news seemed bold and dangerous.  However, it was consistent with the 
spirit of JTBC News, and its determination in news reporting.  The format of the news also changed.  
First, the news was divided into two sections, with the first section delivering the main news and 
the second section going into more depth about the news reported during the first section.  New 

                                                        
31 JTBC’s former news program broadcast for 60 minutes during weekdays and 30 minutes on the weekends. 
32 JTBC Newsroom was JTBCs main news program. It broadcast every night since September 22, 2014, with 100 
minutes in the program during weekdays and 60 minutes on weekends. 



 
 
The Rise of JTBC   SM-317 
 

 

 p. 18 

segments such as Anchor’s Briefing33 and Fact Check34 offered different opinions and looked at 
the news from different angles.  Viewers flooded the newly rejuvenated JTBC Newsroom with 
positive responses, and the network was rewarded with the trust of the Korean people in reporting 
news events (see Exhibits 5 and 6). 
 
Another feature of JTBC News was the brand power of its journalists, a trait uniquely applicable 
to JTBC in the Korean broadcasting community, and one that could be attributed to Sohn Suk 
Hee’s strategy of creating an identity for each reporter and increasing the program’s credibility.  
For example, JTBC did not replace two reporters who were stationed at Jindo Port, which was the 
accident point and base camp during the Sewol ferry incident.  Despite the fact that several other 
reporters were available, Sohn was able to form a relationship between the issues and the 
journalists, not only to enhance the reliability of JTBC reporting, but also to foster the growth of 
the reporters.  As a result of this journalist-branding strategy, JTBC cultivated several “star 
reporters.”  These reporters became a valuable asset to JTBC press—though there were questions 
about the best way to pursue this strategy for the future. 
 

2018 AND BEYOND 

In the seven years since its opening in December 2011, JTBC had achieved much as a new entrant 
in the broadcasting industry.  Its bold reports led public opinion amid the biggest political scandal 
in Korea’s history, and it was responsible for increasing the broadcasting oligopoly from the Big 
3 to the Big 5 in an industry that had remained stagnant for decades.  In 2017, the company 
achieved its first operating profit surplus since opening; it was the most trusted media outlet in 
Korea as of 2018. 
 
 
However, there were challenges that JTBC would have to address as it continued to grow.  As a 
fledgling broadcasting company, which had only been operating for eight years, it would need to 
consider how to respond to macro-environmental changes as a player in the rapidly changing 
broadcasting and media industries. 
 

JTBC’s Internal Challenges 

How could JTBC continue to innovate in the process of growing and maturing as an organization?  
JTBC’s production department may have been able to gain popularity by producing new forms of 
entertainment and drama because of its organizational culture, quick decision-making, smooth 
communication, and continued attempts through trial and error. However, as JTBC grew, would it 
lose its unique diversity and agility?  It would need to look for ways to grow while maintaining 
the current organizational structure and culture that fostered experimentation and innovation (see 
Exhibit 6).  As one JTBC employee noted, “There is a fear that the organizational growth of JTBC 
will cause the company to become more bureaucratic and lose the unique advantage of JTBC.”  
Another asserted: “To be successful in content, diversity has to be supported. Success may 
                                                        
33 One of the “corners” in the JTBC Newsroom, run by Sohn Suk Hee.  The briefing’s purpose was to view and explain 
issues from the viewpoint of the anchor.  The personality of the anchor became known to the audience. 
34 Another one of the JTBC Newsroom “corners.”  Fact Check focused on reaffirming whether a report is true or not. 
The format, which was developed in the early 2000s in the United States, aimed at verifying the remarks of politicians.  
Its news reporting was similar to that of the U.S. website, “POLITIFACT” (www.politifact.com). 



 
 
The Rise of JTBC   SM-317 
 

 

 p. 19 

decrease diversity and experimentation, and if that happens, we will not be successful in terms of 
contents.” 35 
 
It was also necessary to think about the future when President Sohn was no longer in the top 
position in the news sector.  Many reports on the sinking of the ferry Sewol and the scandals related 
to former President Park would not have been aired at all (let alone revealed to the public) if 
President Sohn had not independently sought editorial rights.  Some even believed that Sohn was 
the sole reason that JTBC emerged as a successful broadcaster.  However, Sohn would not be able 
to remain as the president of JTBC News forever.  There was speculation about how the JTBC 
news agency would perform after his departure.  JTBC would need to contemplate how to manage 
its news sector once Sohn was no longer president and anchor.  One employee expressed this 
concern: “The dependence on Sohn Suk Hee is too high.  Therefore, the risk from Sohn is also 
high.  Through which system and format do we continue after Sohn’s departure is the problem.”  
President Sohn himself gave this advice: “JTBC, without Sohn Suk Hee, should establish its own 
character, but I think that character will be protected because there is something that we have built 
so far.  If the present value continues, I don’t think it will be a problem whether I am here or not.” 
 

Preparations for Change in the Media Industry 
 
As various forms of media continued to develop, the broadcasting industry was rapidly changing. 
The TV broadcasting industry, including JTBC, was based on television, which was a relatively 
old media form.  Boundaries between different forms of media were collapsing, which meant  
players in the broadcasting industry needed to prepare themselves for macro-level changes. 
 
The existing broadcasting industry had relied mainly on advertising sales, as most of its profits 
were generated from advertising revenue.  In the future, it was likely to expect to see fewer 
television commercials, and more revenue coming from the distribution of content. The 
distribution market in the Korean broadcasting industry had expanded due to the availability of 
various platforms, the emergence of global OTT (over-the-top) providers, and the increased value 
of Korean content.  OTT providers, primarily represented by Netflix, had become major players 
in the global content industry.  As a result of this trend, JTBC also signed a global broadcasting 
contract with Netflix for entertainment and drama-oriented content in 2017.  As the industry 
reorganized, content would continue to increase in value, emphasizing the importance of the 
content-creating capabilities of broadcasters. 
 
JTBC was preparing to become a global production house in line with these types of changes in 
the broadcasting environment.  Its goal was to become a business that could produce excellent 
content to export through various platforms and channels.  One popular business model, content 
intelligent property (IP), might be helpful to JTBC.  Content IP encompassed a set of related 
intellectual property portfolios that enabled diverse genre expansion and development of additional 
businesses based on content.  Sales could be increased by diversifying revenue sources based on 
its content IP.  JTBC planned to maximize profits by combining the current core broadcasting 
channel business model and the content IP business model in a global production house.  What 
would the JTBC production house be like?  How could JTBC, which used to be a business model 
for other broadcasting channels, build a content IP model and still provide award-winning 

                                                        
35 Interviews with JTBC officials, May 2, 2018. 



 
 
The Rise of JTBC   SM-317 
 

 

 p. 20 

programming?  In order to keep pace with changes in the broadcasting industry, in order to become 
a better JTBC, the company would need to contemplate a plethora of factors. 
 
 
 



 
 
The Rise of JTBC   SM-317 
 

 

 p. 21 

Exhibit 1 
JTBC’s Financial Performance (2012 – 2017) 

($ millions) 
 

 
 
 
Source: JTBC. 
 
  

57 
79 

116 

175 177 

275 

-124 -137 

-76 
-50 -47 

9 

-200

-150

-100

-50

0

50

100

150

200

250

300

2012 2013 2014 2015 2016 2017

Revenue Profit



 
 
The Rise of JTBC   SM-317 
 

 

 p. 22 

 
Exhibit 2 

Korean Audience Evaluation Rating (KI) 
 

 

 
Source: Korea Information Society Development Institute. 
 
 
  

6.91

7.14

7.34

7.65

7.72

6.8

7

7.2

7.4

7.6

7.8

2013 2014 2015 2016 2017

KBS1 KBS2 MBC SBS TV Chosun Channel A MBN JTBC



 
 
The Rise of JTBC   SM-317 
 

 

 p. 23 

 
Exhibit 3 

JTBC Average Ratings (2011 – 2018) 
 

 
 
Source: JTBC. 
 
  

0.00

0.50

1.00

1.50

2.00

2.50

2011** 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018**

Daily* Prime*



 
 
The Rise of JTBC   SM-317 
 

 

 p. 24 

 
 

Exhibit 4 
JTBC Programming by Genre (2011 – 2018) 

 

 
 
Source: JTBC. 
 
 
  

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

100%

2011* 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 1Q

News Cultural  Drama Entertainment



 
 
The Rise of JTBC   SM-317 
 

 

 p. 25 

 
 

Exhibit 5 
JTBC Main News Ratings (2011 – 2018) 

 
 

 
 
Source: JTBC. 
 
 
 

Exhibit 6 
Rating: Inter-Korean Summit in 2018 

 
 JTBC MBC SBS KBS1 
Main News Rating 8.4 6.3 6.0 11.0 
Prime Time Rating 7.1 4.4 6.6 8.0 
Breaking News Rating 4.3 3.7 4.2 6.9 

 
Source: JTBC. 
 
 
 
  

0.7

3.7

4.7

9.9

8.3

8.6

0.0

2.0

4.0

6.0

8.0

10.0

De
c.

11
Fe

b.
12

Ap
r.1

2
Ju

n.
12

Au
g.

12
O

ct
.1

2
De

c.
12

Fe
b.

13
Ap

r.1
3

Ju
n.

13
Au

g.
13

O
ct

.1
3

De
c.

13
Fe

b.
14

Ap
r.1

4
Ju

n.
14

Au
g.

14
O

ct
.1

4
De

c.
14

Fe
b.

15
Ap

r.1
5

Ju
n.

15
Au

g.
15

O
ct

.1
5

De
c.

15
Fe

b.
16

Ap
r.1

6
Ju

n.
16

Au
g.

16
O

ct
.1

6
De

c.
16

Fe
b.

17
Ap

r.1
7

Ju
n.

17
Au

g.
17

O
ct

.1
7

De
c.

17
Fe

b.
18

Ap
r.1

8

MV Sewol 
▶ 

Coverage:  
Tablet PC 

▶ 



 
 
The Rise of JTBC   SM-317 
 

 

 p. 26 

 


